PÅSKLOV!
Det har vi inlett här i klassen idag. Vi har sett en kort påskfilm om snabb fakta om varför vi firar påsk, vi har ’ven hunnit gå en tipspromenad inne i skolan som handlade om påsken. Sista passet valde vi att bara sitta och göra lite vad vi ville, i grupp. Pärla, spela, måla, rita osv. Det kom förbi en påskhare utanför vårt klassrumsfönster, väldigt roligt och spännande. Tydligen hade även en påskhare varit inne i klassrummet och gömt några ägg, dessa fick eleverna leta upp och dela på innehållet.
Tidigare i veckan har vi sysslat med annat. Vi har i matte gått igenom hundratal, tiotal och ental. Vi har också hunnit prata om talsystem från förr. Eleverna fick testa på att arbeta lite med romerska och egyptiska talsystem, det uppskattades och många ville fortsätta och göra mer.
Alla är nu klara med Legilexi. Ett test som testar av läsförståelse, avkodning, ordförståelse mm. Testet kommer du få kika på under ditt barns utvecklingssamtal. Tiderna för samtalen kom hem i väskan idag. Om tiden inte passar så hör av dig snarast via mejl till mig.
En höjdpunkt den här veckan var när vi gick in i klass 1C klassrum och påskpysslade tillsammans med Sara, Kerstin och eleverna i klass 1. Det är så mysigt att ses ibland och bara kul att få gå in i någon annans klassrum. Där skapades det påskkorgar i papper och de som hann fick även göra en påskbild/påskkort. Dessa är hemskickade. Rymdenböckerna blev så fina, även dessa har fått komma hem i väskan idag.
Näst sista kapitlet i vår bok Diamantjakten är nu läst och det är det som är läxan till tisdagen efter lovet samt sekvensbilderna till. I arbetsboken har eleverna fått svara på olika påståenden, om det är sant eller falskt. Arbetsboken hade även en sida med att man skulle måla som instruktionerna angav, exempel ”måla en buske till vänster om huset”.
Nu tar vi lov, men efter lovet händer följande:
v. 15
måndag: LEDIGA
tisdag: simma
naturskola, blå grupp
svenskaläxa, kap 24
onsdag:
torsdag:
IDROTT
naturskola, röd grupp
fredag:
Önskar alla en fin helg och Glad Påsk!