Hej
Idag har eleverna fått hem den nya läxan.
I skolan gjorde vi ett exempel på hur det kan se ut.
Eleverna har fått hem 4 bilder. Hemma skall de klippa ut bilderna, limma bilderna på samma sätt som exemplet visar och därefter skriva 2–3 meningar om varje bild. Det är meningen är att de ska ta hjälp av texten i läseboken när de skriver.
Exemplet, som de klistrat in i sin nya bok, visar olika sätt att skriva på. Den orangea är på en bra nivå, men de gröna meningarna är på en nivå över. Jag har sagt att de lägger sig där de är, och några bilder kanske är enklare att skriva längre meningar till och några bilder är svårare och därför kan meningarna bli kortare.
På exemplet är meningarna till bilderna färdigskrivna på dator men eleverna ska alltså skriva egna meningar med penna.
I läxbokens första sida finns schema för vilket kapitlet som är till vilken vecka. Den här veckan är det
” en nalles irrfärder”. Det finns också en lapp där det står vad de ska tänka på när de skriver sina meningar.
Elevernas svenskaläxa är alltså att läsa kapitlet, precis som tidigare. Men istället för den gula läxboken är det nu skrivboken. Jag tror ni förstår mer när ni ser läxan. Den är hemskickad idag.
Och det är bara att fråga mig om ni har några funderingar 😊
/Ida